Hongaarse verblijfsvergunning

Let op: Sinds 1 januari 2018 zijn diverse zaken omtrent een emigratie naar Hongarije verandert. Op de meeste websites over Hongarije staan nog de oude procedures vermeld. Deze pagina is actueel. Het is raadzaam er kennis van te nemen en deze pagina te delen.

Wanneer moet u een verblijfsvergunning regelen?
Als u op vakantie gaat naar Hongarije hoeft u geen verblijfsvergunning aan te vragen. Bij verblijf langer dan een 3 maanden (90 dagen) achter elkaar, dient u zich te melden bij het immigratiekantoor. U ontvangt als burger van de Europese Unie bij aanmelding direct een levenslange verblijfsvergunning. Op deze pagina beschrijven we hoe dat in zijn werk gaat. In iedere Hongaarse provincie-hoofdstad bevind een vestiging van het immigratiekantoor (Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, afgekort: BAH).

Benodigdheden
Wanneer u zich wil gaan aanmelden bij het immigratiekantoor, dient u de volgende zaken te kunnen tonen:

  • koopcontract of huurcontract van uw Hongaarse huis;
  • uw bankafschriften van de afgelopen drie maanden;
  • EHIC-pas (Europese zorgverzekeringspas van uw zorgverzekering;
  • geldig paspoort of identiteitskaart;
  • 1.000 forint contant

Gaat u in Hongarije in loondienst werken, dan dient u een werkgeversverklaring te tonen.

Een koopcontract krijgt u bij de koop van een huis in Hongarije. U dient bankafschriften van uw bankrekening te tonen, zodat u bewijst een vast maandelijks inkomen te hebben of voldoende vermogen om in Hongarije te kunnen leven. De EHIC-pas is het pasje dat u krijgt van uw Nederlandse zorgverzekering. Belgen hebben geen EHIC-pas, maar dienen een aparte verklaring van de Belgische zorgverzekering mee te nemen, bij voorkeur in het Engels of Duits.

Voorbereiding
U hoeft geen afspraak te maken om u aan te melden bij het immigratiekantoor. Desondanks is het raadzaam om tevoren te bellen. U weet dan zeker dat het die dag geopend is. Vraag voor de zekerheid nogmaals welke zaken u nodig heeft voor uw ‘registratie in Hongarije als EU-burger’ en het ‘verkrijgen van de adreskaart’. Het kan voorkomen dat een ambtenaar bij specifieke situaties meer informatie van u nodig heeft.

Het Hongaarse woord voor adreskaart is Lakcím-kártya (uitspraak: laktsiem kaartjah). U zult na aanmelding wel een bewijs van uw aanmelding ontvangen, maar de adreskaart ontvangt u pas drie weken later op uw Hongaarse woonadres.

Naar het immigratiekantoor
In het immigratiekantoor zegt u dat u komt voor uw ‘registratie als EU-burger’ en het ‘verkrijgen van de adreskaart. De ambtenaar vraagt naar uw reden voor uw langdurige verblijf in Hongarije. Daarna vult u een formulier in en legitimeert u zich met uw geldige paspoort of ID-kaart. De ambtenaar zal vragen of u een maandelijks inkomen heeft of voldoende vermogen heeft voor langdurig verblijf. Dit dient u aan te tonen met drie maanden bankafschriften. Voor het gemak van de ambtenaar kunt u de geldbedragen op de bankafschriften die uw inkomen of vermogen bewijzen tevoren omcirkelen. Ten slotte controleert de ambtenaar of u een zorgverzekering heeft in Nederland of België. Door het tonen van uw Nederlandse EHIC-pas of een verklaring van uw Belgische zorgverzekering wordt deze vraag beantwoord.

Naar het postkantoor
Het eerste deel van uw aanmelding is nu voltooid. De kosten van de aanmeldingsprocedure zijn 1.000 forint en dienen op speciale wijze voldaan te worden. U ontvangt een betaalkaart van de ambtenaar van het immigratiekantoor. Met deze betaalkaart gaat u naar het postkantoor. Bij het postkantoor geeft u deze betaalkaart en 1.000 forint contant. U ontvangt de helft van de betaalkaart gestempeld terug. Dit is uw betaalbewijs.

Terug bij het immigratiekantoor
Het betaalbewijs dient u in te leveren bij de ambtenaar van het immigratiekantoor. U heeft daarmee het tweede deel van uw aanmelding voltooid. U wordt verzocht om terug naar de wachtkamer te gaan. In de tussentijd zal de ambtenaar uw aanmelding verwerken. Gezien dit ongeveer een uur in beslag neemt, is dit uw kans om buiten een luchtje te scheppen.

Registratie Certificaat
Ongeveer een uur later wordt u voor een derde maal door de medewerker van het immigratiekantoor geroepen en ontvangt u het ‘Registratie Certificaat’. Het registratie-certificaat is het bewijs dat u zich bij het immigratiekantoor gemeld heeft als EU-burger. Het bewijst dat u onbeperkt in Hongarije mag verblijven. Dit is dus uw Hongaarse verblijfsvergunning.

Registratie Certificaat van het immigratiekantoor.
Hieronder staan de drie vestigingen van het immigratiekantoor in Zuidwest Hongarije: 

Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, Baranya
Postcode en plaats: 7623 Pécs
Straat: Csend utca 3
Telefoon: +36-72-518-720

Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, Somogy
Postcode en plaats: 7400 Kaposvár
Straat: Széchenyi tér 3
Telefoon: +36-82-502-747

Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, Tolna
Postcode en plaats: 7100 Szekszárd
Straat: Szent István Tér 23
Telefoon: +36-74-501-163

Lees voor meer informatie over uw emigratie naar Hongarije de volgende pagina Lakcimkaart.

Service van Eigen Huis Hongarije
Koopt u een huis van Eigen Huis Hongarije? Dan begeleiden wij u bij het verkrijgen van uw verblijfsvergunning voor langdurig verblijf in Hongarije en helpen we u bij het verkrijgen van de Hongaarse adreskaart (Lakcím-kártya). U hoeft voor onze service niet extra te betalen.